fbpx

De 'black-box' van het YouTube algoritme

Hoe val je op?

Video maken is hot. Steeds meer bedrijven maken gebruik van dit soort content om in contact te komen met hun doelgroep. En dat is super, want mooie video-content geeft je de mogelijkheid om op een aantrekkelijke manier veel te vertellen.

Heb je tijd en energie, wellicht ook geld in je mooie video’s gestoken, dan wil je natuurlijk ook dat je video de juiste mensen bereikt. Nu is YouTube zogenaamd ‘the best place to hide your video’. Er is zoveel content op YouTube dat je echt wat trucjes moet uithalen, om op te vallen en relevant te zijn voor je kijkers. Maar dat is ook sterk afhankelijk van de inhoud van je video!

Daarom heb ik besloten om een aantal tips op een rijtje te zetten en wat meer inzicht te geven in de ‘black-box’ van het YouTube algoritme. Here we go:

Wat is nou de optimale lengte voor een YouTube video? Er wordt gezegd dat je video tussen 7 en 17 minuten moet zijn. Maar natuurlijk moet je content de kwaliteit hebben om mensen zo lang te laten kijken. Tip: maak je kijkers nieuwsgierig om je video helemaal af te kijken. Stel een vraag en verspreid het antwoord over je video. Houd het interessant! Ben je bijvoorbeeld makelaar en wil jij je potentiële klanten laten zien dat je meer te bieden hebt dan je concurrent? Maak een video waarin je 5 tips geeft over hoe je je huis kan inrichten voor een bezichtiging. Wedden dat geïnteresseerde kijkers alle 5 de tips willen weten?!

Denk ook aan een aantrekkelijk titel. Mensen zijn nieuwsgierig maar ze willen uiteindelijk getriggerd worden om een video te kijken waar ze iets uit kunnen halen. Waar ze iets aan hebben. Kies voor een duidelijke titel met een ‘belofte’. Een titel die een beetje aangeeft wat we van je content kunnen verwachten, maar niet alles verklapt. Mijn tip: vraag ook eens aan collega’s of vrienden om te helpen een titel te bedenken. Meer kans op succes én op een creatief resultaat.

Wij hebben een video, wij hebben een titel, en nu gaan we uploaden. Dan is vervolgens je keuze van een thumbnail een heel belangrijke. Een thumbnail vergroot je kans op meer weergaven. Maak deze dus aantrekkelijk en gebruik niet de door YouTube voorgestelde optie. Slim gebruik van beeld of teksten, helpen om je kijkers in één oogopslag te laten zien waar je video over gaat én hen over te halen om je video te kijken.

En dan de belangrijkste tip… de inhoud moet goed en relevant zijn. Als je belooft mensen een paar tips te geven, zorg dat ze met de tips daadwerkelijk iets kunnen. Vertel waarom je tips zo goed zijn. Je moet voldoen aan de verwachting die je creëert.

Ook bij YouTube geldt dat interactie een graadmeter is. Stimuleer je kijkers te reageren. Maar wat nog zwaarder meetelt is wanneer mensen je video ‘terugspoelen’. Dat kun je bereiken door mensen te triggeren om terug te spoelen, door bijvoorbeeld te hinten naar een verborgen boodschap eerder in de video. Daarnaast wordt me wel eens gevraagd hoe vaak iemand zou moeten posten op YouTube. Dat is super afhankelijk van wat je te vertellen hebt. Een ideale frequentie (volgens het algoritme), is zo’n 3 keer per week. Maar ook hier geldt dat de kwaliteit van je content goed moet zijn en blijven!

Het algoritme van platformen blijft een raadsel en ze veranderen continu. Mijn advies is om niet wanhopig te proberen om eraan te voldoen. Het is handig om te weten hoe een aantal trucjes werken, en hoe je ze kunt toepassen. Maar het allerbelangrijkste is dat je content goed is en past bij jou en bij je bedrijf. Niet allerlei gekke dingen doen, alleen voor het bereik. Je verhaal moet kloppen en aansluiten bij je doelgroep. Dan komt het met dat bereik wel goed.

Dit zijn enkele van onze projecten:

Van de Gruiter