fbpx

Saves are the new Likes

Instagram

Hallo social media freak! Of ben je juist nieuw in dit vak? No worries. Deze update is voor jullie allebei. Ben je al bekend met de betekenis van ‘het algoritme’, scrol dan door naar de verdieping alinea voor een leuke tip. En denk je: algo…wat? Lees dan rustig verder.

Basiskennis: Algo..wat?

Wist je dat jouw post op Facebook, Instagram of LinkedIn niet al je volgers bereikt? En dat het algoritme op social media bepaald welke berichten in jouw nieuwsoverzicht worden weergegeven? Dat is maar goed ook. Zonder het algoritme zou het, met miljoenen dagelijkse gebruikers, namelijk een chaos worden op alle social media kanalen.

Met een algoritme zorgen social media apps er voor dat zij jou een zo goed mogelijke gebruikerservaring kunnen geven. Zo krijg je berichten te zien gebaseerd op o.a. jouw interesses en relaties. Vaak wordt het kattenvideo voorbeeld gegeven: wanneer je een keer op een kattenvideo liket, zal het algoritme jou meer katten content laten zien. Naast jouw voorkeuren spelen er ook andere factoren mee. Bijvoorbeeld het aantal accounts dat je volgt of hoe vaak je de app gebruikt.

Als bedrijf kan het algoritme misschien een obstakel zijn om jouw ideale volger te bereiken. Want hoe zorg je er voor dat jouw bericht op valt tussen alle anderen? Social content is het antwoord. Zorg er  voor dat je niet alleen maar informatie zendt, maar ook de interactie op zoekt. Geef inhoudelijk iets mee aan je volgers, zet ze aan het denken of help ze op weg. Uiteraard werkt ieder platform anders. We beginnen in deze update met een tip voor Instagram.

Verdieping: Instagram Saves & Micro Blogging
Het Instagram algoritme is o.a. gebaseerd op hoeveel likes, comments en weergaven jouw bericht heeft. Hoe hoger dit aantal, hoe groter de kwaliteit van dit bericht (high quality content) en dus hoe groter de kans dat meer mensen jouw bericht op hun tijdlijn zien.

Nu Instagram experimenteert met het verbergen van het aantal likes, weegt deze factor niet meer zo zwaar mee in het algoritme. Wanneer likes namelijk minder relevant zijn, ligt de focus op andere factoren, bijvoorbeeld het aantal keer dat een bericht is opgeslagen. Als volgers het bericht opslaan (via het bookmark icoon rechts onderin het bericht) beschouwt Instagram dit als ‘high quality content’ en zorgt het algoritme ervoor dat meer mensen jouw bericht te zien krijgen.

Goed om te weten, maar hoe zorg je er dan voor dat mensen jouw bericht opslaan? Een steeds meer gebruikte tactiek hierbij is “Micro blogging”. Wanneer je in je omschrijving van het Instagram bericht écht iets uitlegt, bijvoorbeeld een recept deelt of een stappenplan omschrijft, zijn volgers eerder geneigd het bericht op te slaan. Zo kunnen ze het later makkelijk terugvinden en nog eens bekijken. High quality content dus!

Het proberen waard, toch? Natuurlijk moet deze strategie wel bij jouw bedrijf passen, maar: experimenteren kan altijd.

Dit zijn enkele van onze projecten:

Van de Gruiter