fbpx

Offline of online?

Wanneer je een boodschap van je bedrijf wilt delen, kies je dan voor een offline of online medium? Plaats je een artikel in een magazine of kies je voor een online weergave van je blog? Naar mijn idee hoeft die keuze niet gemaakt te worden. Al werk ik veel online, de waarde van offline communicatie is me meer dan duidelijk. Dus waar kies je dan voor? Een combinatie van beide! En laat je offline communicatie je online activiteiten versterken en andersom natuurlijk.

Zet je meerdere communicatie kanalen in, dan is het erg belangrijk dat hier een duidelijke lijn in te herkennen is. Zo is het voor het publiek duidelijk dat het om dezelfde organisatie en/of boodschap gaat. Een zelfde lijn, betekent niet dat ook letterlijk dezelfde tekst of hetzelfde beeldmateriaal gebruikt moet worden. Mensen consumeren informatie nu eenmaal op elk medium anders.

Het vermelden van de website op bijvoorbeeld een visitekaartje of in een brochure is een beproefde en nog altijd functionele methode om mensen na een eerste offline kennismaking uit te nodigen om online nader kennis te maken. Daarnaast worden de social media kanalen veelvuldig gebruikt om offline activiteiten onder de aandacht te brengen. Denk bijvoorbeeld aan de LinkedIn berichten over een evenement dat plaats gaat vinden. En ben je vervolgens op dat evenement, dan is de kans groot dat je wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de conversatie of je ervaring te delen met het gebruik van een hashtag. Jouw interactie zorgt uiteraard vervolgens weer voor een grotere bekendheid van het evenement.

Er zijn een aantal simpele manieren om zelf een effectieve combinatie van online en offline te maken. Ten eerste; maak het je publiek eenvoudig om je te volgen door het vermelden van je account- of pagina naam of door een hashtag op je fysieke locatie te delen en deze ook zelf in je berichten te gebruiken. Laatst kwam ik hier nog een mooi voorbeeld van tegen in de recent vernieuwde Wonderkamers van het Zeeuws Museum. (Overigens een echte aanrader om daar te gaan kijken!)

Een andere mogelijkheid is om meer uitleg of een instructie te delen over een product dat je verkoopt in de vorm van een video. Coolblue is met 7.304 video’s en 85.211.037 weergaven op Youtube (oktober 2019) een topper als het gaat om video content. Op het kanaal zijn veel productvideo’s te vinden, waar producten worden uitgepakt en vergeleken.
Met een verwijzing op de verpakking of in de gebruiksaanwijzing van het product naar de online video, maak je de cirkel rond. Een QR code (ja, ja ze worden nog steeds gebruikt) is hier een handig hulpmiddel voor.

Dus sta je op het punt om een nieuwe brochure te laten drukken? Of organiseer je een lezing? Denk dan aan het inzetten van een combinatie van kanalen voor het bereiken van je doelen.

Dit zijn enkele van onze projecten:

Van de Gruiter