fbpx

Organisch bereik...

Is dat nog mogelijk?

Op verschillende online platformen zijn we gewend dat niet alles wat we posten, al onze volgers bereikt. Door vervolgens je content te promoten geef je een ‘boost’ aan het bereik. Opgelost toch? Nou… nee, want juist organisch bereik is het meest waardevolle bereik dat je kunt hebben. Dit zijn immers de mensen met wie je aan een (in)directe betrokkenheid werkt. Maar is in de wereld van al die ‘betaalde aandacht’ een groot organisch bereik nog wel mogelijk?

Ja, dat is mogelijk, en zeker op LinkedIn. Sinds Microsoft LinkedIn heeft overgenomen zijn veel verbeteringen doorgevoerd op dit platform. Het platform is praktischer en dynamischer geworden, waardoor gebruikers de content ook anders ‘consumeren’. En hoewel niet iedereen dagelijks actief is op LinkedIn, weten we dat je content langer in beeld blijft in vergelijking met andere platformen. En deel je iets vanuit een bedrijfspagina, dan heeft je bericht een nog langere levensduur dan wanneer je dit deelt vanuit je persoonlijk profiel. Vooral wanneer je content insteekt op interactie met je volgers. Dat geldt overigens niet alleen voor je bedrijfspagina maar ook voor je persoonlijke profiel. Volgens LinkedIn zal een bedrijf dat minimaal 20 berichten per maand post, zo’n 60% van zijn volgers bereiken.

Wat is dan dé tip om meer mensen organisch te bereiken? Social content! Het blijft ‘social media’ en vaak vergeten we juist het sociale aspect van deze vorm van marketing. Het is zo veel krachtiger wanneer je de mogelijkheid creëert om het gesprek met je volgers aan te gaan. Begin je bericht eens met het stellen van een vraag. Zo bied jij je publiek de mogelijkheid tot direct contact. De waardevolle informatie die je terug krijgt kan je helpen om bijvoorbeeld je product of dienst aan te passen en zo nog beter aan te laten sluiten bij de behoefte van je doelgroep. Zorg daarnaast dat jouw content inhoudelijk iets meegeeft aan je volgers. Iets wat hen wijzer maakt, aan het denken zet of op weg helpt.

Vergeet je het social aspect van je communicatie, dan wordt het al snel als reclame ervaren. En te veel ‘in your face’ reclame kan een negatief effect hebben op je bereik. Zowel voor de betrokkenheid van je volgers, ook zij prikken daar zo doorheen(!), als voor het bereik in cijfers. Want social content krijgt door de inhoud en de interactie toch echt voorrang. Daarom is het van belang dat medewerkers goed op de hoogte zijn van de bedrijfsactiviteiten binnen het platform. Hun interactie draagt veel bij aan het bereik.

De hoeveelheid content die we dagelijks zien via social media is zo groot, dat opvallen een echte uitdaging is geworden, maar wel een heel leuke uitdaging! Zeker om op te vallen zonder dat je voor die ‘aandacht’ betaalt. En juist dat vind ik superleuk om te doen. Zorgen dat de content-mix kwalitatief goed is en de juiste element bevat om het bereik natuurlijk te laten groeien.

Nog leuk om te weten: LinkedIn heeft aangegeven dat dit jaar hun focus ligt op het helpen van het MKB bij het behalen van zoveel mogelijk organisch bereik uit hun berichten. Dus doe er je voordeel mee! Ben je benieuwd hoe je dat aanpakt? Laat het me weten.

Dit zijn enkele van onze projecten:

Van de Gruiter