fbpx

Duurzame content

6 tips

Er zijn talloze kanalen, off- en online, om te communiceren. Je kunt je dienstverlening toelichten in een brochure, je projecten op je website laten zien, je evenement kenbaar maken op een poster, je als shirtsponsor verbinden aan een atleet, het verhaal van je bedrijf delen op social media en natuurlijk een passende mix van al deze en andere mogelijkheden inzetten. Telkens vraagt dit een iets andere inhoud en weergave van je boodschap. Soms snel en actueel, dan weer uitgebreid of algemener.

In beeld
In de huidige (online) communicatie maken we veel gebruik van foto’s en video’s. Naast dat je met mooi beeldmateriaal de aandacht trekt, kun je de inhoud van je boodschap ook versterken en bijvoorbeeld verdere uitleg geven. Met de technieken van vandaag de dag kun je met je telefoon al best mooie foto’s en video’s maken, die met een beetje bewerking achteraf, vaak prima te gebruiken zijn voor online doeleinden. Het inhuren van professionals voor echt mooi materiaal, is natuurlijk ook een goede optie. Daarnaast kun je eventueel gebruikmaken van (maar echt, liever niet!) stockmateriaal dat gratis of tegen betaling beschikbaar is.

Duurzaam
Wanneer je tijd en/of geld gaat investeren in mooie beelden en sterke teksten, dan wil ik je het advies geven te denken aan ‘duurzame’ content. En daar bedoel ik niets groens of energiezuinigs mee, maar daarmee doel ik op de herbruikbaarheid en blijvende relevantie ervan.

Met de volgende tips werk jij aan je eigen duurzame content en heb je altijd geschikt beeld- of tekstmateriaal achter de hand. Niet alleen handig voor wanneer je bijvoorbeeld een dijk van een tekst hebt geschreven voor een social media bericht en dat graag wil laten opvallen bij je doelgroep met een goede foto. Maar ook verstandig om de lijn in je communicatie te bewaken en de inhoud langdurige relevantie te geven.

#1 Verzamel ‘eigen’ stock-beelden. Dit zijn foto’s die wat algemener in te zetten zijn voor verschillende doeleinden, maar wel eigen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan detailfoto’s van het werkproces, de entree van je bedrijf of juist een overzichtsfoto. En bedenk hierbij dat ze voor verschillende doeleinden ingezet kunnen worden en dat het handig is om de foto zowel in landscape als portret formaat te maken.

#2 Bewaar herbruikbare teksten. Wanneer je een goede tekst hebt geschreven voor een artikel of een mooie zinsnede in een offerte hebt gebruikt, bewaar deze dan. Zij kunnen een fijne inspiratiebron zijn wanneer je gevraagd wordt om een stukje tekst over je product of dienstverlening aan te leveren.

#3 Benut het moment optimaal door een goede voorbereiding. Stel je laat een bedrijfsvideo maken voor op je website. Bedenk dan dat korte stukjes uit de video heel geschikt kunnen zijn als los social media bericht of om te gebruiken in een presentatie. Bespreek met de videomaker of alternatieve edits mogelijk zijn, een ander beeldformaat en/of de video in delen opgeknipt geleverd kan worden.

#4 Actualiteit is mooi, maar algemene informatie blijft belangrijk. Een social media feed die alleen laat zien waar je nù bent of wat je nù doet, vertelt misschien niet voldoende over wat jouw bedrijf biedt. Door actualiteit af te wisselen met bijvoorbeeld een advies of productinformatie krijgt je doelgroep een duidelijker beeld van jouw propositie. Zo zet je ook jouw social media duurzaam in.

#5 Maak tijdloze foto’s. Heb je bijvoorbeeld een foto-shoot op je bedrijf voor een nieuwe brochure, zorg dan dat in het beeldmateriaal het jaargetijde niet al te duidelijk is. De brochure zul je immers het hele jaar door willen gebruiken. En natuurlijk, mensen op de foto doen het altijd goed, maar misschien hoeven deze niet herkenbaar in beeld. Dan blijft de foto relevant, ook al verandert deze collega van functie. Laat je, omdat de fotograaf er nu toch is, gelijk foto’s van jezelf maken? Denk dan aan een set extra kleding, een ander jasje of shawl voor variatie in je beelden.

#6 Tot slot, een open deur, sla de foto en tekstbestanden overzichtelijk op. Weinig is zo frustrerend als zoeken in je bestanden naar die ene foto. Maak gerust een map ‘my stock’ op je server en verzamel hier allerlei algemeen beeld- en tekstmateriaal dat later nog eens van pas komt.

Ben jij op zoek naar inspiratie om je eigen duurzame content te maken? Laat het me weten, dan denk ik graag met je mee.

Dit zijn enkele van onze projecten:

Van de Gruiter