fbpx

Trends

Voor zijn, volgen of voorbij laten gaan?

Wat vind jij een trend? Misschien denk je al snel aan de mode van dit moment of de nieuwste interieurkleur. Toch zijn trends nog veel meer dan dat. Vaak ontstaan trends vanuit maatschappelijke ontwikkelingen op bijvoorbeeld demografisch, economisch of politiek vlak. Ik rondde vorig jaar mijn studie Trends Research & Concept Creation in Lifestyle af en ga in deze update wat dieper in op trends binnen social media. Maar eerst een klein stukje ‘theorie’…

Micro, macro, mega

Om de definitie van een trend te kunnen begrijpen, moet je weten dat er verschil is tussen mega-, macro, en micro -trends. Micro trends zien we terug op productniveau, zoals hippe gadgets, maar bijvoorbeeld ook een nieuwe social media app of een nieuwe functie binnen Instagram. Deze producten kunnen ontstaan vanuit veranderingen in waarden en behoeften van de consument. Dit worden ook wel consumenten/macro trends genoemd. Waar microtrends een periode van 0 tot 5 jaar zichtbaar zijn, houden macro trends een periode van 5 tot 10 jaar aan. Deze veranderingen van consumentenwaarden en behoeften komen voort uit mega trends. Ze spelen zich af op maatschappelijk niveau en duren wel 10 tot 30 jaar. Het zijn grote maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid, globalisering of vergrijzing.

Klinkt het nog vaag? Ik geef je een voorbeeld! Stories op social media zijn enorm populair. Het zijn berichten die maar 24 uur zichtbaar zijn voor anderen. Ze passen bij micro trends waar tijdelijkheid centraal staat, denk aan pop-up stores of limited edition producten. Als trendonderzoeker vraag je je altijd af; “Welke waarden liggen ten grondslag aan deze trend?”. Stories gaan over exclusiviteit en snelheid, maar staan ook zeker in verband met de digitalisering en onze kennis economie, waarbij alle informatie in razendsnel tempo op internet te vinden is.

De kracht van social media

Trends helpen je om ontwikkelingen binnen onze maatschappij beter te begrijpen. Bovendien kan je trends zien aankomen, wanneer je je verdiept in maatschappelijke veranderingen en verschuivingen in consumentenwaarden. En het leuke is: veel trends zijn te spotten op social media! Wist je bijvoorbeeld dat L’oreal social media posts analyseert om micro trends te ontdekken en deze kennis gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe producten? En dat mede door het veelvuldig gebruik van de hashtag #vegan op Instagram miljoenen mensen over de hele wereld zich nu identificeren als veganisten? Mede dankzij social media is deze trend mainstream uitgegroeid en is een lucratieve markt ontstaan.

Voor wie dacht dat trendonderzoek iets met een glazen bol te maken had… Hell no! Het is ontzettend leuk om mijn kennis hierover toe te passen in mijn werk bij eBirds. Naast het ondersteunen van de diverse klanten in hun marketing & communicatie, denken we altijd een stap verder. Social media is niet alleen een middel om meer zichtbaar te zijn en jouw merk te versterken, het is ook dé manier om als bedrijf up-to-date te blijven en in te spelen op jouw doelgroep, ontwikkelingen en de laatste trends.

Mijn tip? Of je nu een trendsetter, -spotter, of -volger bent, houd social media in het oog!

Dit zijn enkele van onze projecten:

Van de Gruiter