Met wereldwijd zo’n 760 miljoen gebruikers in 150 landen is TikTok het snelst groeiende platform ooit. TikTok heeft functies waarbij je video’s kunt uploaden van vijftien seconden tot een minuut tot drie minuten, verhalen kunt maken en ‘live kunt gaan’. De slogan van TikTok, “Make your day”, omschrijft de functie van het platform. Letterlijk de hele dag door video’s maken, of figuurlijk waarbij de video’s zo leuk zijn dat ze je dag beter maken. Voor het maken van video’s op TikTok is alles behalve een strategie nodig om video’s populair te laten zijn. Al ziet men wel vaak dat de content die spontaan op een dag ontstaat vaak populairder is dan de content die vooraf in elkaar gezet, bewerkt en later gepost wordt.
Net als ieder ander social media platform werkt ook TikTok met een algoritme. Op de beginpagina van TikTok zijn twee feeds met video’s te zien. De ene feed is gevuld met video’s van accounts die je volgt. De andere feed wordt de ‘For you’ of ‘Voor jou’ pagina genoemd. Hier vind je suggesties om andere openbare content te ontdekken. Deze pagina is voor iedereen verschillend en wordt samengesteld op basis van het algoritme, jouw gebruik van TikTok en de door jou aangegeven interesses.
Met een doelgroep waarvan zo’n 66% jonger is dan 30 jaar en 40% jonger dan 24 jaar, is TikTok het perfecte platform om generatie Z aan te spreken. Voor het bedenken maken van video’s en het bedenken van ideeën is creativiteit nodig waarbij wij kunnen helpen.